Leg

Legen har en værdi i sig selv og vi agerer på Berit Baes forskning, hvor hun igen og igen fremhæver, at leg og kreative udfoldelser er børnenes ytringsfrihed, der kommer til udtryk her og hvor nænsomt vi voksne skal være i forhold til at beskytte børnenes ytringsfrihed.

Det betyder, at vi tænker os godt om inden vi forstyrrer børnenes leg. At vi skaber legemuligheder både for at lege med jævnaldrende og aldersintegreret.

Det pædagogiske personale, deltager gerne i børnenes lege og guider, hvor der er behov for dette, men trækker sig også tilbage og har en mere observerende rolle, hvis det fordres.

Børmene har også mulighed for at lege alene og det enkelte barns ret til ro og fordybelse respekteres. Det er vores erfaring, at børn nogle gange har lyst til at afprøve ting alene, for senere så at sætte det i spil i leg med andre børn.

Legen er vejen til fantasien, altså evnen til at forestille sig ting.

Legen styrker kommunikationen, både den der hviler på kropssprog og det talte sprog.

Børnene øver sig på at forhandle og argumentere med hinanden.

Legen skaber relationer- legefællesskaber, på tværs af grupper og relationer skabes mellem børn og børn og børn og voksne.

4 børn leger politileg, de løber og fanger hinanden og der er fart på.

Et af børnene falder og straks bliver den ene politibil lavet om til en ambulance, så det barn der faldt kan blive hjulpet.

Altså et eksempel på hvordan relationer og en skøn fantasileg, kan forandre sig hurtigt i forhold til hvordan legen udvikler sig.