Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Natur, udeliv og science

blomst - lup i midten


Naturen er et rum, hvor børn kan eksperimentere og gøre sig de første erfaringer med naturvidenskablelige tænke- og analysemåder. Men naturen er og så et grundlag for at arbejde med bæredygtighed og samspillet mellem menneske, samfund og natur.
Læringsmiljøet skal give læring og inddrage børnene som aktive medskabere af egen læring ved at stille åbne, nysgerrige spørgsmål til børnenes forståelse af sammenhænge i naturen og deres omverden.

Pædagogiske læringsmål:

  1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får konkrete erfaringer med naturen, som udvikler deres nysgerrighed og lyst til at udforske naturen, som giver børnene mulighed for at opleve menneskets forbundethed med naturen, og som giver børnene en begyndende forståelse for betydningen af en bæredygtig udvikling.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn aktivt observerer og undersøger naturfænomener i deres omverden, så børnene får erfaringer med at genkende og udtrykke sig om årsag, virkning og sammenhænge, herunder en begyndende matematisk opmærksomhed.

I Bøgely Skovbørnehave er vi ude hver dag i naturen i alt slags vejr hele året rundt, så børnene få oplevet årets gang og får skabt sig en masse erfaringer. De voksne er nysgerrige på børnenes tilgang til naturen og støtter dem i deres udforskning af den. Vi imødekommer børnenes forståelse og prøver på at realiserer den. Naturen bliver undersøgt i leg med fx jord og vand som bliver til ler. Børnene bliver sanseligt og kropsligt stimuleret af naturen ved at de blandt andet får rørt ved insekter og bevæger sig i naturen. Børnenes undren bliver til udforskning og de får en forståelse for naturens elementer, fx at vand bliver til rim og is i kulden og når solen kommer smelter det igen.

Vi griber børnene hvor de og hvilke interesser de viser for naturen og tager udgangspunkt i det. Vi oplever og lærer i fællesskab, hvordan naturen omkring os hænger sammen. Science bliver en del af det, når vi lærer at kategorisere og finde ud af hvordan tingene hænger sammen. Børnene får afprøvet hvordan tingene fungerer blandt når vi laver bål, hvad skal der til for at et bål brænder? Børnene bliver naturvante og tør udforske den natur de befinder sig i. Naturen hjælper børnene til at bliver robuste og afstressende da naturen er rolig i sig selv og der er plads til at børn kan flytte sig fra hinanden hvis der er behov for det. Børnene tør at gå på opdagelse i naturen jo mere de opholder sig i den. Børnenes fantasi og kreative evner bliver udfoldet på højt plan og børnene ser muligheder i hvordan fx en pind kan blive til et sværd i en ridderleg. Vi har tid til at fordybe os i naturen og bruger den tid der skal til for at udforske og opleve naturen.