Børnefællesskaber

Vi har valgt en meget børneorienteret pædagogisk tilgang til samværet og læringsmiljøerne i Bøgely. Det vil sige, at vi i løbet af en dag vil benytte mange forskellige børnesammensætninger, der kan være interessegrupper, for alle dem der vil på cykeltur, eller alle der er interesseret i at lede efter biller. Der kan være ganske små 1-2-3 børnegrupper, eksempelvis når børnene spiser eller der snittes med dolke, det giver så grobund for intimitet og fortrolige samtaler børn og pædagoger i mellem. Andre gange er det aktiviteter, der kræver alle børn i fælles oplevelse, eksempelvis når der fejres en fødselsdag eller lignende. Det vil sige at vi pædagogisk tilbyder mangfoldige fællesskaber for børnene i løbet af en dag.
Dette sammenholdt med vores forståelse af læring og motivation, mener vi skaber de bedste betingelse for børnenes trivsel og udvikling. Aktiviteter kan foregå på alle tider af dagen, der kan være leg med lommelygter kl. 6.30 om morgenen eller der kan være højtlæsning kl. 16.30 om eftermiddagen. Dette oplever vi er en styrke for at kunne tilgodese så mange behov som muligt og kunne præstere et pædagogisk arbejde med høj faglighed.
Børnene har grupper de tilhører, de yngste, de mellemste og de ældste, men oftest bruges de i forbindelse med overgang til skole i forhold til skolegruppe, samt ved invitationer til fødselsdage.
Vi oplever at det giver bedst mening for børnene og medarbejderne, at det er motivationen og lysten der driver udvikling og trivsel. Det er så altid medarbejdernes ansvar at udfordre børnene tilpas, så de oplever glæden ved at lykkes og være med. Vi finder det meget vigtigt, at børn lærer af hinanden. At de yngre børn har nogle ældre børn at lære af, samt at de ældre børn tager hensyn og hjælper de yngre. Det giver en mulighed for udvikling og trivsel på tværs, som vi finder meget værdifuld.