Pædagogik

Vi har en pædagogisk tilgang, hvor vi møder børnene anerkendende. I anerkendelsen ligger, at vi ser det enkelte barn som et unikt menneske med egne rettigheder over oplevelser, som en person der er forståelig og agtværdig.
Vores teoretiske udgangspunkt er funderet i den norske forsker Berit Baes arbejde. Blandt andet er hendes artikel om voksnes definitionsmagt fast læsestof for samtlige medarbejdere og studerende i Bøgely Skovbørnehave.

Anerkendelse udspringer af den relation vi har til børnene og bygger på en grundlæggende holdning til ligeværd og respekt for hinanden som mennesker. Det vil sige, at vi som medarbejdere skal stræbe efter:

At udvise forståelse og indlevelse

• At kende til hele barnets verden.
  • At se hvad der interesserer børnene.
  • At sætte ord på det vi ser/fornemmer.
  • At børnenes ord og handlinger er meningsfulde.

Bekræftelse

• At barnet agtes og respekteres.
  • At den voksne formidler at de forstår, hvad barnet er optaget af.
  • Forståelse af barnets handlinger, følelser og tanker.
  • At barnet ses i hverdagen.

Åbenhed, opgivelse af kontrol

• Vi er optaget af hvad børnene er optaget af.
  • Vores aktiviteter opstår ud fra børnenes initiativer.

De voksne skal udvise selvrefleksion og afgrænsethed

• Som medarbejder skal vi kunne rumme flere perspektiver end vores eget.
  • Som medarbejder skal vi have perspektiv på os selv, forstå egne bevæggrunde.

At have en anerkendende tilgang til børnene betyder ikke, at alt er tilladt eller alt er lige godt, men det skal forstås som en måde at være sammen på, en måde at knytte gode oplevelser til børnehavetiden på.

En voksen og børn i højt græs