Forår/sommer

Forår og sommer skal vi tænke på en anden beklædning end hvad vi har været vant til igennem vinteren. Barnet skal til at smide den varme flyverdragt. Her er nogle praktiske tips:

Tøjet skal være så barnet kan røre sig i det. Samtidig skal det beskytte mod skovflåt/myg/brændenælder samt andre væsener og ikke at forglemme solens stråler.

Det er vigtigt at børnene får solcreme på hjemmefra - Bøgely smører på efter behov i løbet af dagen.

Tøj

• Alt tøj skal være nemt at tage af og på
  • Lange bukser og langærmede bluser/trøjer til skovturen

• Vindtæt jakke - evt. fleece- eller termojakke - til blæsedagene.

• Tyk trøje/sweaters

• Strømperne skal kunne trækkes ud over bukserne som sikring mod flåten

• Solhat/kasket

• Kjoler og korte bukser er upraktiske i skoven

• Halstørklæde/tørklæder, snore, smykker o. lign er forbudt i børnehaven pga. kvælningsfaren

Regntøj

• Regntøj og regnbukser, der jævnligt kigges efter for defekter - vi bruger vores regntøj meget og det slides hurtigt i skoven. Det skal være let for barnet at tage af og på.

Sko

• Lukkede sko - ikke træsko i skoven

• Gummistøvler og evt. en varm sok. Husk at tjekke størrelsen jævnligt og kig efter for defekter. Støvlerne skal altid være med barnet, da vi ofte starter dagen med støvler på pga. duggen.

Rygsæk

• En lille rygsæk til at bære sin madpakke og drikkedunk i. I rygsækken kan også ligge et par ekstra strømper/underbukser. Husk siddeunderlag.

Drikkedunk

• En god drikkedunk til vand, evt. en plastikflaske med skruelåg.
    Dunken skal være ren hver dag for at barnet ikke får "gammelt" vand med i skoven. Den skal være let at åbne og lukke og være tæt.

Madpakke

• Maden skal pakkes i en madkasse med NAVN PÅ. Gerne praktiske madder, f.eks. klapsammen-madder, uden for meget pynt. Undgå let fordærveligt pålæg samt søde sager

• Ingen skemad - f.eks. yoghurt

• Frugt og grønt, der kan tåle at blive stødt - f.eks. æbler og gulerødder - og som ikke indeholder for meget saft (det kan trække insekter og hvepse til)