Lige nu arbejder vi fokuseret med to områder, nemlig sprog og kommunikation, som er et af læreplanstemaerne og leg og læring der er del af det pædagogiske grundlag.
I Bøgely har vi omsat disse områder til følgende mål:
Mål sprog og kommunikation:
At alle børn får mulighed for at udvikle sprog, der bidrager til at de kan forstå sig selv, hinanden og deres omverden
Målet for børnene i Bøgely Skovbørnehave:
- At børn oplever tryghed og nærvær med voksne og andre børn, så de sprogligt tør selv.
- At børn oplever nærvær barn-barn og barn- voksen, i dialoger, kropssprog.
- At børn oplever hverdagssnak, med og imellem børn, der understreger leg, forhandlingskompetencer, konflikthåndtering.
Mål sprog og kommunikation:
At alle børn gradvist udvikler sprog, så de opnår erfaringer med at sprogliggøre tanker, behov og ideer til brug i lærende, reflekterende og kreative fællesskaber
Målet for børnene i Bøgely Skovbørnehave er:
- At børn bruger fantasi som grundlag for at udvikle tanker og ideer, eksperimentere og gøre sig erfaringer.
- At børn lærer at søge viden, skabe fælles viden mange forskellige steder, digitalt, i bøger, hos andre børn, familie og personale.
Mål leg og læring:
At alle børn fremmer deres fantasi, virkelyst, sprog, nysgerrighed, sociale kompetencer, selvværd og identitet
Målet for Børnene i Bøgely Skovbørnehave er:
- At børnene får gå-på-mod til at opleve og udforske sig selv og deres omgivelser.
- At alle børn oplever sig nødvendige for fællesskabet, gælder også forældre og medarbejdere.
- At alle i Bøgely føler sig gode nok, lige som de er.
Mål leg og læring:
At alle børn, i kraft af analyser og eksperimenter, omsætter deres erfaringer og oplevelser til ny viden og nye indsigter
Mål for børn i Bøgely Skovbørnehave er:
- At vi skaber et legemiljø/læringsmiljø, der er foranderligt, så børnene kan eksperimentere – der skaber ny viden/ indsigter.
- Mulighed for selvindsigt, selvværd, et fælles tredje der opfordrer til leg og læring.
I Bøgely Skovbørnehave bliver arbejdet med områderne og målene dokumenteret i proaktive planer og vi arbjeder p.t med følgende mål:
Leg og læring - At børnene får gå-på-mod til at opleve og udforske sig selv og deres omgivelser.
Sprog og kommunikation - At børn bruger fantasi som grundlag for at udvikle tanker og ideer, eksperimentere og gøre sig erfaringer.
Sprog og kommunikation - At børn lærer at søge viden, skabe fælles viden mange forskellige steder, digitalt, i bøger, hos andre børn, familie og personale.