Indsatsområde 2018-2020

Lige nu arbejder vi fokuseret med to områder, nemlig sprog og kommunikation, som er et af læreplanstemaerne og leg og læring der er del af det pædagogiske grundlag.

I Bøgely har vi omsat disse områder til følgende mål:

Mål sprog og kommunikation:

At alle børn får mulighed for at udvikle sprog, der bidrager til at de kan forstå sig selv, hinanden og deres omverden

Målet for børnene i Bøgely Skovbørnehave:

• At børn oplever tryghed og nærvær med voksne og andre børn, så de sprogligt tør selv.
  • ​At børn oplever nærvær barn-barn og barn- voksen, i dialoger, kropssprog.
  • At børn oplever hverdagssnak, med og imellem børn, der understreger leg, forhandlingskompetencer, konflikthåndtering.

Mål sprog og kommunikation:

At alle børn gradvist udvikler sprog, så de opnår erfaringer med at sprogliggøre tanker, behov og ideer til brug i lærende, reflekterende og kreative fællesskaber

Målet for børnene i Bøgely Skovbørnehave er:

• At børn bruger fantasi som grundlag for at udvikle tanker og ideer, eksperimentere og gøre sig erfaringer.
  • At børn lærer at søge viden, skabe fælles viden mange forskellige steder, digitalt, i bøger, hos andre børn, familie og personale.

Mål leg og læring:

At alle børn fremmer deres fantasi, virkelyst, sprog, nysgerrighed, sociale kompetencer, selvværd og identitet

Målet for Børnene i Bøgely Skovbørnehave er:

• At børnene får gå-på-mod til at opleve og udforske sig selv og deres omgivelser.
  • ​At alle børn oplever sig nødvendige for fællesskabet, gælder også forældre og medarbejdere.
  • At alle i Bøgely føler sig gode nok, lige som de er.

Mål leg og læring:

At alle børn, i kraft af analyser og eksperimenter, omsætter deres erfaringer og oplevelser til ny viden og nye indsigter

Mål for børn i Bøgely Skovbørnehave er:

• At vi skaber et legemiljø/læringsmiljø, der er foranderligt, så børnene kan eksperimentere – der skaber ny viden/ indsigter.
  • Mulighed for selvindsigt, selvværd, et fælles tredje der opfordrer til leg og læring.

I Bøgely Skovbørnehave bliver arbejdet med områderne og målene dokumenteret i proaktive planer og vi arbjeder p.t med følgende mål:

​Leg og læring - At børnene får gå-på-mod til at opleve og udforske sig selv og deres omgivelser.

Sprog og kommunikation - At børn bruger fantasi som grundlag for at udvikle tanker og ideer, eksperimentere og gøre sig erfaringer.

Sprog og kommunikation - At børn lærer at søge viden, skabe fælles viden mange forskellige steder, digitalt, i bøger, hos andre børn, familie og personale.