Pædagogisk læringsmiljø

I Bøgely Skovbørnehave prioriterer vi, at der er tid til fordybelse. Det vil sige, vi tager de enkelte aktiviteter og gentager dem på forskellige tider af dagen, og gentager dem mange gange. Det betyder, at børnene kommer til at deltage i deres eget tempo og i det omfang de kan magte det.

Vi mener, at børnene i løbet af dagen skal møde forskellige læringsmiljøer:
Det kan være et læringsmiljø, hvor det er den voksne der bestemmer i aktiviteten eller den almindelige hverdag og børnene følger de anvisninger der gives.
Et andet læringsmiljø er der hvor børn og voksne i fælles skab definerer legen/aktiviteten og hvor den voksnes rolle mest er at guide, tilføre nye ideer og evt. materialer til legen/ aktiviteten.
Endelig er der et læringsmiljø, hvor det er børnene der suverænt sætter dagsordenen og personalet observerer og tilfører tryghed i legen.

Medarbejderne fungerer som rollemodeller, hvilket vil sige at:

·         Vi er forskellige som mennesker og det må børnene gerne se og lære af.

·         Vi har forskellige evner og det er forskelligt hvad vi brænder for

·         Vi sørger for at alle børn føler sig nødvendige i Bøgely og de bliver savnet når de ikke er her.

·         Samtlige medarbejdere sikrer sig at der er et trygt og hjælpsomt miljø i Bøgely

·         Vi er tydelige i at anderkende alle børn og voksne i huset og gør det nemt at forstå hvad der forventes af den enkelte

Læringsmiljøet består også af forældrene. De inddrages også som rollemodeller og ressourcepersoner, så de også oplever sig deltagende og nødvendige.

På personalemødet en gang om måneden drøfter vi trivslen for børnene. Oplever vi at der er brug for andre pædagogiske tiltag end dem vi anvender lige nu, justerer vi straks, således at vi hele tiden møder de behov der er blandt børnene i grupperne. Et barn der ikke bryder sig om at have rygsæk på da det sansemotorisk er svært for barnet, så finder vi ud af at barnet kan fragte sin rygsæk i en trillebør og så deltager barnet igen med de andre børn.