Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Kultur, æstetik og fællesskab

blomst - teatermasker i midten

Kultur er en kunstnerisk, skabende kraft, der aktiverer børns sanser og følelser, ligesom det er kulturelle værdier, som børn tilegner sig i hverdagslivet. Gennem læringsmiljøer med fokus på kultur kan børn møde nye sider af sig selv, få mulighed for at udtrykke sig på mange måder og forstå deres omverden.

Pædagogiske læringsmål:

  1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn indgår i ligeværdige og forskellige former for fællesskaber, hvor de oplever egne og andres kulturelle baggrunde, normer, traditioner og værdier.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får mange forskellige kulturelle oplevelser, både som tilskuere og aktive deltagere, som stimulerer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed, og at børnene får erfaringer med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier.

​I Bøgely Skovbørnehave bruger vi ofte naturen som det kunstneriske udtryk. Der bliver malet med mudder, tegnet mønstre i sand og grus og vi bruger værktøj til at fremstille, dukker, eller andre fantasifigurer. Vi plukker blomster, laver dekorationer, og afprøver forskellige materialer for at få en fornemmelse for deres forskellighed.
Det er altid muligt for børnene at komme til at tegne eller male med vandfarver, ligesom kridt er tilgængeligt til alle tider. Dette for at sikre børnenes ytringsfrihed, da den ikke skal begrænses af sproglig formåen.

Vi har traditioner, som jul, æblemosteri, fastelavn, der bliver fejret, dette for at fortælle børnene om baggrunden for disse fejringer, samtidig med at det er en lejlighed for børnene til at indgå i sociale fællesskaber.

Vi er særligt opmærksomme omkring fødselsdage og koloni og fester i børnehaven er en fast kulturel del af hverdagen i Bøgely Skovbørnehave. Vi er optaget af rollerne med at være vært og gæst.

Vi inddrager forældrenes ressourcer i forskellige arrangementer og børnene gør sig en masse erfaringer fx har vi forældre der blandt andet er jæger, der kom og fortalte for børnene og en politimand som kom og fortalte om deres arbejde. Eller den forælder der brugte en hel dag på at koge rabarbersaft i børnehaven.

Vi finder det meget vigtigt, at alle kan bidrage til fællesskabet og alle bidrag er lige velkomne.