Kommunikation og sprog

blomst - taleboble i midten

Børns kommunikation og sprog læres og udvikles i nære relationer til barnets forældre, i fællesskaber med andre børn og sammen med det pædagogiske personale. Læringsmiljøet skal understøtte børns kommunikative og sproglige interaktioner med det pædagogiske personale og det pædagogiske personale skal være bevidste om at de fungerer som sproglige rollemodeller for børnene og at børnene guides til at indgå i fællesskaber med andre børn.

Pædagogiske læringsmål:

1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udvikler sprog, der bidrager til, at børnene kan forstå sig selv, hinanden og deres omverden.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn opnår erfaringer med at kommunikere og sprogliggøre tanker, behov og ideer, som børnene kan anvende i sociale fællesskaber.

​​I Bøgely Skovbørnehave arbejdes der i små grupper gennem hele dagen. Børnene har mulighed for at opleve tryghed og nærvær med voksne og andre børn, så de sprogligt tør selv.
Børn oplever nærvær barn-barn og barn-voksen i dialoger og kropssprog. Børnene oplever hverdagssnak med og imellem børn, der understreger leg, forhandlingskompetencer og konflikthåndtering. Det er vigtigt, at de voksne er tydelige i dialogerne med børnene, så børnene har nemmere ved at udvikle deres sprog. Der samtales i små grupper, hvor børnene har mulighed for at lære nye ord og lege med dem. Vi læser historier, og fortæller historier i fri fantasi. Børnenes udvikling af sprog bidrager til at de kan forstå sig selv, hinanden og deres omverden.

Månedens natur fokus er med til at udvikle nye ord hos børnene, vi taler med børnene om månedens naturfokus og der sættes billeder og udsagn på en planche efter hver måned. Disse plancher læser børnene igen og igen og vi oplever at de fanger begreber op og kan bruge dem i andre sammenhænge.

Derudover er der altid mulighed for at tegne, læse bøger og male med vandfarver så børnene kan udtrykke sig på andre måder, der supplerer det rent sproglige.