Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Social udvikling

symbol for social udvikling


Social udvikling handler om udvikling af sociale handlemuligheder og deltagelsesformer og foregår i sociale fællesskaber, hvor børnene kan opleve at høre til og hvor de kan gøre sig erfaringer med selv at øve indflydelse og med at værdsætte forskellighed. Gennem relationer til andre udvikler børn empati og sociale relationer og læringsmiljøet skal derfor understøtte børns opbygning af relationer til andre børn, til det pædagogiske personale m.m.

Pædagogiske læringsmål:

  1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn trives og indgår i sociale fællesskaber, og at alle børn udvikler empati og relationer.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte fællesskaber, hvor forskellighed ses som en ressource, og som bidrager til demokratisk dannelse.
     

I Bøgely Skovbørnene arbejder vi med sociale relationer blandt børn og voksne. Det er blandt andet baggrunden for at børnene må have ynglingsvoksne. Der arbejdes i grupper på kryds og tværs og børn leger med jævnaldrende, og i aldersintegrerede grupper. Det giver grobund for forskellige sociale roller. Nogle gange skal jeg styre legen, andre gange tildeles jeg en rolle i legen og må tilpasse mig. Begge dele er vigtige sociale roller, for børnene, at kunne indtage. Børnene lærer empati i blandt andet små grupper eller i hverdagssituationer. Empati udvikles i alle de forskellige fællesskaber, der kan opstå på en dag. Nogle gange er det voksenpræget, hvor den voksen fortæller om det og andre gange opstår den blandt børn, når de får øjnene op for hinanden. Legen er med til at udvikle og styrke den sociale udvikling, som foregår gennem hele dagen. De voksne er rollemodeller, der støtter op om leg og giver handlemuligheder til børnene. Børnene oplever gennem fællesskabsfølelsen, at de får en betydning i de relationer, som de indgår i.

Et eksempel:
Vi har mange fødselsdage, hvor vi inviteres hjem til børnene. Dette er en social sammenhæng, hvor rollerne, at være vært og gæst, bliver undersøgt. Det er ikke noget man lærer på en gang, men noget der danner grobund for senere legeaftaler, og dermed udvikling af social udvikling.

Et andet eksempel:
"Vi øver os" er et begreb som vi bruger meget og det giver plads til at fejle, at være forskellige, at anerkende forskellige tempo og accept af forskelligheder.
Det åbner for samtaler om at det er forskellige ting vi kan lide, at det er forskelligt, hvornår vi har lyst til noget, at vi som mennesker måske bedst kan lide at lege få sammen, eller et menneske der elsker de store fodboldkampe og at denne forskellighed er ganske naturlig og forståelig og derfor bare et vilkår, som alle accepterer.