Flåter

Når vi dagligt er meget ude i det høje græs, kan vi tit få flåter på os. Hvis vi i børnehaven ser at et barn har en flåt, så fjerner vi den med det samme. Vi sætter en ring om stedet, hvor flåten sad, så I forældre kan holde øje med om der udvikler sig infektion.

Nogle børn får mange flåter og andre børn har nærmest aldrig en flåt.

Det er nemt at flåtsikre ved at trække strømperne udenpå bukserne og have en langærmet trøje på. Dejligt vejr har det med at lokke shorts og bare ben frem, så en anden god ide er at bade sit barn hver aften og se efter om der skulle være en flåt, der har gemt sig. Flåter elsker varme steder, bag ører, i hår, i numsen, knæhaser osv.

Nogle forældre vælger at lade deres barn vaccinere mod flåtbåren hjernehindebetændelse. Hvorvidt det er noget jeres barn har brug for, skal I afgøre i samråd med jeres praktiserende læge.

flåt